• صفحه اصلی
    • ارتباط با ما
    • درباره ما
    • اقتصادی
    • ورزشی
    • سیاسی
    • اجتماعی
    • فناوری اطلاعات
    • بین الملل
    • انرژی
    • سلامت
    • هنری
    • استان
امروز: ۳ تیر ۰۵
آخرین اخبار ایران و جهان

خطیب زاده: در تنگه هرمز حق قانونی داریم

تکمیل و تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه آینده

وام نهضت ملی مسکن به ۸۵۰ میلیون تومان برای ۱۶۰ هزار واحد افزایش یافت

تداوم کاهش بی‌سابقه عرضه نفت عربستان به چین

خطیب زاده: در تنگه هرمز حق قانونی داریم

تکمیل و تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه آینده

وام نهضت ملی مسکن به ۸۵۰ میلیون تومان برای ۱۶۰ هزار واحد افزایش یافت

تداوم کاهش بی‌سابقه عرضه نفت عربستان به چین

امیرحسن غفاری فعال اقتصادی در روز جهاد کشاورزی عملکرد وزارتخانه مسئول تامین امنیت غذایی را به چالش کشید

بقایی: حملات آمریکا به کشتی‌های تجاری تهدید جدی علیه دریانوردی است

تولید معادل ۱۰۰ میلیون بشکه نفت‌ خام در فاز ۱۱ پارس جنوبی

کد خبر: 2049 | تاریخ انتشار: 1400-09-09  

کدخبرنگار: 101 : 1400-09-09 / 12:37:00

افزایش امنیت انرژی منطقه با دیپلماسی فعال دولت سیزدهم

کارشناس انرژی گفت: هر گامی که در جهت دیپلماسی انرژی برداشته شود به تحکیم روابط ایران با سایر کشورها کمک کرده و امنیت انرژی را در منطقه بالا می‌برد....

«حسن مرادی» ، در خصوص اثرات مثبت امنیتی قرارداد گازی ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: سوآپ گازی سه جانبه یکی از مهمترین اتفاقات در حوزه انرژی در چند سال گذشته بوده و در جای خود بسیار مثبت ارزیابی می‌شود.

وی افزود: متاسفانه در دولت قبل، بدون دلیل گفته شد که سوآپ گازی به نفع کشور نیست،  واردات گاز به ایران را متوقف کردند که خسارت زیادی را به کشور وارد کرده و مشکلاتی هم پدید آورد. طبیعی بود که ترکمنستانی‌ها از این واقعه دلسرد، ناامید و نگران شوند.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: خوشبختانه در اثر اقداماتی که رئیس‌جمهوری جدید انجام دادند بنا شده است که گاز سوآپ شده به ایران آمده و از ایران به جمهوری آذربایجان برود و احتمال اینکه به ترکیه هم ارسال شود وجود دارد؛ بنابراین ما این قرارداد را یک رخداد مبارک می‌دانیم و امیدواریم که دولت موفق شود و آن فرصتی را که در دولت‌های قبلی از دست رفته است، بازیابی و جبران کرده و از مزایای آن سود ببرد.

مرادی در خصوص دستاورد پیمان شانگهای و قراردادهایی نظیر قرارداد گاز ایران و ترکمنستان که منجر به افزایش اقتدار ایران در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای و مذاکرات هسته‌ای شود، بیان کرد: عضویت در پیمان شانگهای به عنوان ناظر، مراحلی داشته است که باید سپری می‌شد اما در نهایت عضویت در این پیمان بخشی از جسارت دولت سیزدهم بوده است که توانسته موفق شود.  

وی همچنین خاطرنشان کرد: به طور قطع چنین اقداماتی همچون پازل‌هایی هستند که وقتی چیده شوند یک مجسمه و هیأتی را تشکیل می‌دهند که ارزشمند است؛ بنابراین ما معتقد هستیم هر قدمی در جهت دیپلماسی انرژی برداشته شود در تحکیم روابط کشور با سایر کشورها کمک می‌کند و امنیت انرژی را در منطقه بالا می‌برد.  

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه افزود: زمانی که جمهوری آذربایجان و ترکمنستان از این تجارت منتفع شوند در خصوص روابط خود با جمهوری اسلامی ایران قدردان خواهند بود و چنین مسائلی می‌تواند به محکم شدن روابط سیاسی و اقتصادی در منطقه و غرب آسیا کمک کند.

مرادی همچنین بیان کرد: ما یک زمانی به مذاکرات هسته‌ای می‌رفتیم که ذخایر هسته‌ای اورانیوم کمی داشتیم که البته جمهوری اسلامی از این فرصت به خوبی استفاده کرده و امروز ذخایر مناسبی از اورانیوم را دارد که مقدار آن را به صورت شفاف به آژانس انرژی اتمی گزارش کرده است؛ بنابراین در حال حاضر مشکلی نداریم و برای تحقیقات به اندازه کافی ذخیره داریم. بدون نگرانی امیدواریم در مذاکرات با تبادل امتیازات هم‌سنخ به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه باید دولت یک تصمیم قاطع بگیرد،  ابراز کرد: سیاست قبلی یک بام و دو هوا و تعلل غربی‌ها به اقتصاد ما بسیار لطمه وارد کرده است که باید به آن خاتمه دهیم و تکلیف خود را با غرب روشن کنیم، تیم مذاکره کننده ایرانی در حال حاضر در کنار حفظ منافع و اقتدار کشور، بهانه ها را از غرب گرفته و اجازه داده است مذاکرات پیش برود تا آمریکا بفهمد که مقصر آنها هستند که در مذاکرات به ما ظلم کردند.

این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: درباره گاز معتقد هستم که با سایر کشورها همچون پاکستان هنوز هم روزنه‌ای برای تبادل گازی وجود دارد به شرط اینکه سرمایه گذاری کلانی در بخش گاز داشته باشیم و بخشی از منابع خود در عسلویه و پارس جنوبی را در معرض فروش بگذاریم.

به گزارش ایرنا،  روز یکشنبه (۷ آذرماه) قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از مسیر ایران به امضا رسید. بر اساس این توافق، سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان از خاک ایران به جمهوری آذربایجان تحویل خواهد شد.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است

ارسال نظر
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک کنید.

تبلیغات
همه اخبار
  • خطیب زاده: در تنگه هرمز حق قانونی داریم
  • تکمیل و تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه آینده
  • وام نهضت ملی مسکن به ۸۵۰ میلیون تومان برای ۱۶۰ هزار واحد افزایش یافت
  • تداوم کاهش بی‌سابقه عرضه نفت عربستان به چین
  • امیرحسن غفاری فعال اقتصادی در روز جهاد کشاورزی عملکرد وزارتخانه مسئول تامین امنیت غذایی را به چالش کشید
  • بقایی: حملات آمریکا به کشتی‌های تجاری تهدید جدی علیه دریانوردی است
  • تولید معادل ۱۰۰ میلیون بشکه نفت‌ خام در فاز ۱۱ پارس جنوبی
  • همه ظرفیت ها برای حفظ جریان تولید به کار گرفته شده است
  • ثبات قیمت نفت به تحولات تنگه هرمز وابسته است
  • روسیه: آماده گفت‌وگو با اروپا هستیم
  • عراقچی: هرگونه اقدام خصمانه با پاسخی فوری و قاطع مواجه می‌شود
  • تقویت شبکه تعاون روستایی لازمه پایداری امنیت غذایی
  • بازیابی ۳ روزه تأسیسات انتقال منطقه ری با رشادت کارکنان عملیاتی
  • سقف تسهیلات مسکن حمایتی به ۸۵۰ میلیون تومان رسید
  • بازگشت سریع واحدهای آسیب‌دیده به مدار تولید
  • رویترز: کشورها کانال‌های رسمی دیپلماسی آمریکا را دور می‌زنند
  • سناریوهای عملیاتی برای عبور از ناترازی در هر استان تدوین می‌شود
  • بازسازی تأسیسات صنعت نفت به سرعت در حال انجام است
  • گودرزی: ایران به یکی از بازیگران اصلی عرصه بین‌الملل تبدیل شده است
  • ایران قائل به طراحی سازوکارهای بازدارندگی مشترک در شانگهای است
  • کریدور اتصالی چین به اروپا از مسیر ایران راه‌اندازی شد
  • همکاری مشترک وزارت صمت و بسیج برای نظارت بر بازار
  • نبض اقتصاد جهان در گلوگاه هرمز
  • آنچه این روزها بر جهاد استقلال می‌گذرد ..... از رویای تنظیم‌گری تا واقعیت تخریب‌گری بازار
  • هلال احمر ضامن تحقق تاب‌آوری و پایداری ملی است

تمامی حقوق مطالب برای "مکث افکار"محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.