• صفحه اصلی
    • ارتباط با ما
    • درباره ما
    • اقتصادی
    • ورزشی
    • سیاسی
    • اجتماعی
    • فناوری اطلاعات
    • بین الملل
    • انرژی
    • سلامت
    • هنری
    • استان
امروز: ۳ تیر ۰۵
آخرین اخبار ایران و جهان

خطیب زاده: در تنگه هرمز حق قانونی داریم

تکمیل و تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه آینده

وام نهضت ملی مسکن به ۸۵۰ میلیون تومان برای ۱۶۰ هزار واحد افزایش یافت

تداوم کاهش بی‌سابقه عرضه نفت عربستان به چین

خطیب زاده: در تنگه هرمز حق قانونی داریم

تکمیل و تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه آینده

وام نهضت ملی مسکن به ۸۵۰ میلیون تومان برای ۱۶۰ هزار واحد افزایش یافت

تداوم کاهش بی‌سابقه عرضه نفت عربستان به چین

امیرحسن غفاری فعال اقتصادی در روز جهاد کشاورزی عملکرد وزارتخانه مسئول تامین امنیت غذایی را به چالش کشید

بقایی: حملات آمریکا به کشتی‌های تجاری تهدید جدی علیه دریانوردی است

تولید معادل ۱۰۰ میلیون بشکه نفت‌ خام در فاز ۱۱ پارس جنوبی

کد خبر: 2738 | تاریخ انتشار: 1401-02-11  

کدخبرنگار: 101 : 1401-02-11 / 12:42:00

حضور بیگانگان در منطقه موجب ناامنی است

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: پاسخ ما به کشورهایی که برای منافعمان در خلیج‌فارس مشکل ایجاد کنند، پشیمان کننده خواهد بود....

به نقل از سپاه نیوز، سردار دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفتگویی به مناسبت روز ملی «خلیج فارس» گفت: نام «خلیج‌فارس» در قدیم الایام با نام‌های مختلف «سینوس پارتیکوس»، «پرشین گلف»، «بحرالفارسی»، استفاده می شده و اینها نام‌هایی بوده که به «خلیج فارس» می‌گفتند و از قدیم الایام، امکان حضور بیگانگان در این منطقه بوده و شما اگر تاریخ را ورق بزنید در سال ۱۵۰۸ میلادی که پرتغالی‌ها به خلیج‌فارس آمدند و ابتدا به جاسک رفتند و بعد به بندرعباس آمدند (که در قدیم نامش «گمبرون» بوده) و از «گمبرون» به جزیره «جرون» که همان جزیره هرمز است آنجا مستقر شدند و قلعه‌ای در آنجا ساختند که ساخت آن قلعه سی و پنج سال طول کشیده و بعد قلعه دوم که در جزیره لارک و بعد قلعه سوم که در جزیره قشم بود ساختند، در واقع با ساخت این سه قلعه یک مثلث امنیتی و حفاظتی را برای خود تشکیل می‌دادند.

وی افزود: با این فرض، پرتغالی‌ها در خلیج فارس حضور پیدا می‌کنند و ۱۱۷ سال در این منطقه حساس باقی می‌مانند در آن زمان نه نفت بوده و نه گاز، سپس در سال ۱۶۲۲ میلادی امامقلی خان، در زمان شاه‌عباس صفوی این منطقه را از پرتغالی‌ها پس می‌گیرد و انگلیسی‌ها در این منطقه حضور می‌یابند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: انگلیسی‌ها از قرن ۱۶ تا ۱۹ میلادی در این منطقه می‌مانند و بعد از آنها امریکایی‌ها برای چپاول نفت این منطقه به اینجا آمدند.

دریادار تنگسیری بیان کرد: حضور بیگانگان در این منطقه نشان از اهمیت و حساسیت بالای منطقه مهم خلیج فارس است، امروز خلیج فارس یک منطقه بسیار حساس و دارای انرژی بسیار بالا گاز، نفت و صنعت ماهی گیری است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با مهم دانستن صنعت گردشگری، توریسم و رونق اقتصاد دریا پایه با توجه به جزایر متعدد در این منطقه، افزود: ثبات امنیت، جزایر و سواحل زیبا، منابع عظیم انرژی، فراوانی و تنوع صید آبزیان می‌تواند بهره وری بالا و اقتصاد دریا پایه را رونق فوق العاده ای ببخشد و به همین خاطر این منطقه همیشه مهم و حساس بوده است، ما ۱۹ جزیره‌ی مهم در عمق آب‌های خلیج فارس داریم که جزو جزایر راهبردی ما هستند و حضور بیگانگان در این منطقه نشان دهنده ی اهمیت همین موضوع است.

دریادار تنگسیری با ایرانی دانستن این منطقه، گفت: خلیج فارس از قدیم خلیج فارس بوده چون کل این منطقه به دست ایرانیان بوده اما الان هم اعتقاد داریم بر اینکه نام این منطقه «خلیج فارس» است و الآن در حاشیه‌ی جنوبی خلیج فارس، کشورهای عربی هستند و ایران اسلامی که ۱۳۵۷ کیلومتر مرز آبی دارد در این منطقه حساس حضور دارند.

وی گفت: ما معتقدیم که کشورهای منطقه می‌توانند امنیت این منطقه حساس را برقرار کنند و اصلاً نیازی به حضور کشورهای بیگانه نیست و بارها پیام صلح و دوستی را به همسایگان جنوبی اعلام نمودیم که قادر هستیم امنیت این منطقه را برقرار بکنیم و حضور بیگانگان در این منطقه اصلاً توجیهی ندارد و قطعاً حضور آنان موجب نا امنی است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه اضافه کرد: پس متوسل شدن به دشمنان اسلام و ملت‌ها در این منطقه مثل رژیم صهیونیستی کودک کش و آوردن اینها به این منطقه، پیام خوبی را منتقل نمی‌کند، بنابراین درست نیست همسایه‌هایی که دارند در این منطقه زندگی می‌کنند دشمنی، فتنه انگیزی و نفاق را در این منطقه بگمارند و مستقر نمایند لذا ما اعلام کردیم که کشورهای این منطقه قادر هستند امنیت آن را برقرار نمایند.

دریادار تنگسیری گفت: امریکایی‌ها و کشورهای فرامنطقه‌ای در این منطقه جایگاهی ندارند، رژیم اشغالگران قدس قطعاً در این منطقه جایگاهی نخواهد داشت و ما تا یک حدی می‌توانیم تحمل کنیم و اگر صبر ما تمام شود قطعاً آن موقع ما هشدار جدی می‌دهیم به هر کس و هر کشوری که تلاش کند برای منافع ما در خلیج‌فارس مشکلی ایجاد بکند پاسخ ما قاطع و پشیمان کننده خواهد بود.

وی افزود: امروز نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس کاملاً سیادت و حضور دارد از تنگه هرمز تا شمال خلیج فارس در حیطه مسئولیتی این نیرو است و بصورت شبانه‌روزی حضور فعال و مؤثر داریم و با اشراف کامل اطلاعاتی، تمام حرکات و تحرکات بیگانگان را در منطقه رصد می‌کنیم و تا کنون اجازه نداده‌ایم و نخواهیم داد که در آب‌های جمهوری اسلامی، آب‌های سرزمینی و حتی آب‌هایی که تحت نظارت ما هستند مثل فلات قاره، نیروهای بیگانه حضور پیدا بکنند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: نیروی دریایی سپاه از سال ۹۲ راهیان نور دریایی را برای آشنایی مردم عزیزمان بخصوص جوانان رشید مملکت اسلامی مان با دریا و قابلیت‌هایی که در عرصه خلیج فارس و جزایر وجود دارد راه اندازی نمود و انشاءالله این راه ادامه دارد و ما درخواست می‌کنیم جوانان عزیز ما بیآیند و با این جزایر و ظرفیت‌های عظیم درخلیج فارس و این منطقه راهبردی بیشتر آشنا بشوند.

دریادار تنگسیری با مهم دانستن عنوان «خلیج فارس» گفت: اینجا «خلیج فارس» است و هیچکس نمی‌تواند اسم جعلی روی این موقعیت بگذارد و جوانان ما انشاءالله باید این میراث گرانبها را که از گذشتگان به ما رسیده است را خوب حفظ کنند و به آیندگان منتقل نمایند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است

ارسال نظر
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک کنید.

تبلیغات
همه اخبار
  • خطیب زاده: در تنگه هرمز حق قانونی داریم
  • تکمیل و تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه آینده
  • وام نهضت ملی مسکن به ۸۵۰ میلیون تومان برای ۱۶۰ هزار واحد افزایش یافت
  • تداوم کاهش بی‌سابقه عرضه نفت عربستان به چین
  • امیرحسن غفاری فعال اقتصادی در روز جهاد کشاورزی عملکرد وزارتخانه مسئول تامین امنیت غذایی را به چالش کشید
  • بقایی: حملات آمریکا به کشتی‌های تجاری تهدید جدی علیه دریانوردی است
  • تولید معادل ۱۰۰ میلیون بشکه نفت‌ خام در فاز ۱۱ پارس جنوبی
  • همه ظرفیت ها برای حفظ جریان تولید به کار گرفته شده است
  • ثبات قیمت نفت به تحولات تنگه هرمز وابسته است
  • روسیه: آماده گفت‌وگو با اروپا هستیم
  • عراقچی: هرگونه اقدام خصمانه با پاسخی فوری و قاطع مواجه می‌شود
  • تقویت شبکه تعاون روستایی لازمه پایداری امنیت غذایی
  • بازیابی ۳ روزه تأسیسات انتقال منطقه ری با رشادت کارکنان عملیاتی
  • سقف تسهیلات مسکن حمایتی به ۸۵۰ میلیون تومان رسید
  • بازگشت سریع واحدهای آسیب‌دیده به مدار تولید
  • رویترز: کشورها کانال‌های رسمی دیپلماسی آمریکا را دور می‌زنند
  • سناریوهای عملیاتی برای عبور از ناترازی در هر استان تدوین می‌شود
  • بازسازی تأسیسات صنعت نفت به سرعت در حال انجام است
  • گودرزی: ایران به یکی از بازیگران اصلی عرصه بین‌الملل تبدیل شده است
  • ایران قائل به طراحی سازوکارهای بازدارندگی مشترک در شانگهای است
  • کریدور اتصالی چین به اروپا از مسیر ایران راه‌اندازی شد
  • همکاری مشترک وزارت صمت و بسیج برای نظارت بر بازار
  • نبض اقتصاد جهان در گلوگاه هرمز
  • آنچه این روزها بر جهاد استقلال می‌گذرد ..... از رویای تنظیم‌گری تا واقعیت تخریب‌گری بازار
  • هلال احمر ضامن تحقق تاب‌آوری و پایداری ملی است

تمامی حقوق مطالب برای "مکث افکار"محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.